«ترکیه رها سازی سهم آب عراق را رعایت نکرده است»

وزیر منابع آب عراق اعلام کرد، ترکیه به درخواست عراق مبنی بر رهاسازی ۵۰۰ متر مکعب آب در ثانیه از سد ایلیسو که تأثیر منفی بر عراق داشته است، عمل نکرده است.

عون زیاب، وزیر منابع آب عراق درباره‌ی رها نکردن سهم آب کشورش توسط دولت ترکیه با رسانه‌ی رسمی عراق گفت‌و‌گو انجام داد.

عون زیاب اعلام کرد: «سیاست آبی ترکیه در سال جاری منفی بوده است، دلیل آن نیز این است که در سال ۱۹۸۷ توافقنامه‌ای بین ترکیه، عراق و سوریه در مورد آزادسازی سهم آب سوریه و عراق به رودخانه فرات امضا شد که براساس آن مقرر شدە است کە رها سازی آب از ۵۰۰ متر مکعب در ثانیه کمتر نباشد.

در ادامه به این اشاره کرد که این توافق تا زمان توافق جدید برای توزیع آب بین سه کشور (ترکیه، سوریه و عراق) ادامه خواهد داشت و تاکنون توافق جدیدی امضا نشده است.

وی با بیان اینکه ترکیه بیش از دو سال است ۵۰۰ متر مکعب در ثانیه آب را بر مرز سوریه قطع کرده است، از آوریل ۲۰۲۱ تا کنون حدود ۲۹۰ الی ۳۰۰ متر مکعب بر ثانیه آب به سوریه رها می‌شود، این نیز بر کم شدن آب فرات در عراق تاثیر گذاشته است، همچنین بر ذخیره آب در سد حدیثه را بسیار کم کرده است، ما مجبور شدیم مقداری از آب دجله را به فرات منتقل کنیم.

وی در ادامه اعلام کرد، این موضوع وزارت‌خانه را مجبور به انجام اقدامات اساسی با هزینه‌های زیاد کرده است، علاوه بر این که ترکیه به رهاسازی آب عراق از سد ایلیسو که ۲۵ میلیارد مکعب ذخایر آبی دارد، می‌تواند مقدار زیادی آب را رها کند.

به دلیل ساخت تعدادی سد جدید توسط ترکیه، باعث شده است که مقدار بسیار کمی آب به عراق برسد و دچار بحران آب شود، همچنین بیشتر قبایل جنوبی عراق به دلیل خشک شدن رودخانه‌ها، مجبور به ترک منطقه شده‌اند و خسارت زیادی به کشاورزی و اقتصاد عراق وارد شده است.